Faktoider om kirken

Skrevet av Red.

Da jeg en gang skulle skrive om Bibelens historie om Noas Ark og mytologier med fascinerende like beretninger, var det ingenting mer naturlig enn å bruke Kjetil Johansens historiske blogg Nekropolis som kilde. Og kanskje brukte jeg i overkant mye materiale fra Johansens innlegg? Dèt har jeg tenkt litt på i ettertid, og jeg vil beklage til Kjetil om jeg har gjort det! Men jeg takker ham hjertelig for at jeg fikk lov!

Og igjen snur jeg meg mot hans retning. Det trengs nemlig folkeopplysning, for noen myter er så godt inngrodd at de fleste tror på dem – da kalles disse mytene forresten for faktoider. De blir av og til brukt som ledd i en kampanje mot en gitt gruppe. Kjetil Johansen angriper faktoidene igjen i Nekropolis. Og jeg siterer mer konservativt enn forrige gang:

– Kirken har aldri ment jorden var flat slik mange tror at de gjorde i middelalderen.

– Galileo ble ikke nesten brent på bålet pga sitt verdensbilde. Faktisk fikk han støtte fra mange inkvisitorer, kardinaler og pave Urban VIII(!).

– Kvinnen ble ikke “tildelt” sjel på noe kirkemøte i 585 slik det har blitt hevdet av flere.

– Hekseprossene dreide seg ikke om millioner av ofre, slik mange tror, men rundt 40.000 mennesker hvor en fjerdedel var menn. (Nå er dette selvsagt grotesk uansett men dog)..

Kilde

2 kommentar to “Faktoider om kirken”

  1. Når 40,000 mennesker ble ofret, sier det seg selv at over dobbelt så mange ble rammet av den største elendighet, nemlig deres uskyldige barn, som ble fratatt hjem og eiendom, som ble beslagtat til inntekt for pave kirken.
    Det er vel heller ikke sandt at pavens soldater innringet 70,000 mennesker i sør Frankrike, som hadde satt seg opp mot paven med sin gudstroord, og ble brent.

    tor.

  2. Vil leggje til ein liten ting: storparten av desse vart gjort i protestantiske samfunn, ikkje i katolske.

Legg igjen en kommentar

