En formaning til Kristenblogg og kristne samfunn

Skrevet av Ørn Myhre

Andre innlegg av Ørn Myhre: Pinsebevegelsens lære om Second Blessing er ubibelsk, Onani er ikke synd

Jeg vil gjerne begynne med å si at jeg skriver ikke dette med ønske om å sjikanere noen på kristenblogg.no, men jeg skriver dette fordi jeg er dypt bekymret for utviklingen i enkelte kristne samfunn som har holdninger vi finner igjen på kristenblogg.no.

For at leseren bedre skal forstå mitt grunnlag for å si det jeg skal si her, så kan jeg begynne med å si litt om min bakgrunn. Før jeg begynte å studere til en bachelor i praktisk teologi, så gikk jeg i en menighet som ikke gav meg så mye undervisning i den tro jeg var blitt frelst inn i. Siden jeg aldri fikk et godt tros grunnlag å stå på når jeg var helt ny kristen, så ble jeg både lovisk men også veldig redd for at jeg en dag skulle møte noen som kunne motbevise det jeg trodde på.

Derfor husker jeg at hver gang jeg møtte noen som stilte spørsmålstegn ved bibelen, eller ved andre aspekter ved den kristne tro, eller jeg møtte mennesker som hadde en synkretistisk tro, så reagerte jeg med de samme holdningene som er komt til uttrykk på kristenblogg.no.

Min frykt for å få motbevist min tro førte til at jeg reagerte med å stemple alle som ikke trodde som meg vranglærere, demon besatte m.m Kort fortalt så er det ting jeg har sagt enkelte ganger i den tiden jeg ikke er særlig stolt over i dag. Så begynte jeg på bachelor studie, og lærte bl.a å lese bibelen eksegetisk og historisk kritisk. Da gikk det bokstavelig talt et lys opp for meg når jeg skjønte at selvom jeg så på bibelen med et historisk kritisk blikk, så angrep det ikke min tro.

Alt det jeg ble presentert for av bibelkritikk i mine studier var trossalt bare teorier, og når jeg så nærmere på de, så var mange av de teoriene med på å bekrefte min tro istedenfor å motbevise den. Da skjønte jeg hvor feil det er av oss kristne å automatisk stemple alle som ikke deler vår tro som vranglærere, og da skjønte jeg hvor feil det er å «slå Guds ord i hodet på » homofile, muslimer, buddhister, ateister m.fl. William Booth hadde forstått akkurat dette når han sa soup,soap and salvation den rekkefølgen.

Jeg skjønte at for at disse menneskene som ikke er frelst skal bli frelst, så må jeg være så trygg i min tro at jeg kan møte de på et saklig, voksent, respektfult grunnlag også gjennomføre en saklig debatt med dem. På den måten, og bare på den måten, kan jeg ha håp om å nå ut til mennesker som er ufrelste med evangeliet. Derfor er det SÅ UTROLIG viktig at dagens pastorer begynner å gi sine medlemmer et trygt tros grunnlag, slik er det desverre ikke i alle menigheter i dag.

Det er viktig for meg å understreke nå at jeg IKKE sier at jeg går på tvers av det Guds ord sier for å få frem denne sakligheten, jeg er fremdeles enig med alt hva Guds ord stempler som synd. Men istedenfor å f.eks stemple homofile som besatte, så er det nå viktigere for meg å spørre f.eks de homofile ( og andre ufrelste grupper ) hva jeg kan gjøre for dem, også gjennom å møte de med alminnelig nestekjærlighet, bli istand til å bygge opp en tillit til dem som gjør de mottakelige for Guds ord og da til sist frelsen. Jeg har et klart kall fra Gud til å bli pastor og evangelist, det er det ingen tvil om.

Som fremtidig pastor og evangelist, så er jeg både skremt og trist når jeg leser de holdningene som vi ser på kristenblogg.no og i en del andre kristne samfunn. Når jeg leser historien til ufrelste mennesker som har opplevd å bli mobbet ut av kristenblogg, så blir jeg så ufattelig trist og skuffet over mine kristne brødre og søstre som glemmer misjonsbefalingen og som lar frykten for å miste sin tro styre dem fremfor Jesu kjærlighet til sin neste.

Når jeg leser hvordan kristne bloggsamfunn setter som kriterie at kun kristne kan poste på de blogg sidene, så ser jeg INGENTING kristent i en slik bestemmelse. Et samfunn som kristenblogg.no har potensiale til å bli en av Norges største menigheter på nettet. INGEN menigheter har rett til å stenge ute ikke kristne mennesker. Jeg har lyst til å si til dere som har opplevd slike holdninger som er blitt uttrykkt på kristenblogg.no, og som pg.a det har tatt avstand fra kristne: De holdningene er IKKE representative for alle kristne i Norges land.

Det betyr IKKE at synd ikke er synd, men det er mange av oss kristne i Norge som ønsker å formidle Jesu kjærlighet FØRST for så å gjøre dere istand til å ta imot sannheten i Guds ord. Om dere ikke velger å ta imot sannheten, så kan dere være trygge på at det er mange av oss kristne som vil elske dere som våre medmennesker alikavel.

Også har jeg lyst til å si til mine kristne brødre og søstre som fremmer den type holdninger jeg selv møtte når jeg fikk beskjed på kristenblogg.no at jeg ikke var kristen: Dere trenger ikke være så redde for å få deres tro motbevist, jeg har selv vært der og vært redd, men jeg har selv sett at ingenting kan motbevise den. Legg derfor frykten til side og lev etter det dobbelte kjærlighetsbudet.

Legg ikke skjul på sannheten i Guds ord, men lag et grunnlag hos mennesker dere møter for Guds ord ved å først elske de ubetingelsesløst, og om de så ikke tar imot Guds ord, så skal dere fortsette å elske de ubetingelsesløst OG VISE DET I ORD OG HANDLING. Det er slik Jesus ville ha gjort det.

Advertisements

5 kommentar to “En formaning til Kristenblogg og kristne samfunn”

  1. Godt skrevet, Ørn Myhre! Jeg er så enig med deg.

  2. Hei Ørn!

    Dette var veldig bra skrevet.

    Samtidig vil jeg benytte anledning til å be om unnskylding fordi jeg føler jeg var ganske ufin mot deg på kristenblogg vet et par tilfeller – jeg misforstod rett og slett det du skrev.

    Fant etterhvert ut at det desverre var mange skremmende holdninger som kom til uttrykk der, og har derfor valgt å starte min egen lille blogg 😉

    http://tankeromtro.blogspot.com/

    Trude Lutt

  3. Til Siri: Fin blogg du har! Du er hjertelig velkommen til å skrive her også.

  4. Veldig bra skrevet

  5. Jeg har mistet mange venner etter at jeg sluttet å være kristen. Det virker som de har angst for å være sammen med meg fordi jeg har orientert meg mot jødedommen og fått en jødisk tro. Jeg synes det er kjempetrist at mine tidligere kristne venner ikke lenger vil ha noe med meg å gjøre. – I jødisk tro, aksepterer vi kristne, og mener at de også kan ha et godt forhold til HaShem (Gud) , mens jeg opplever (og vet fra før) at de fleste kristne fordømmer jøder, inkludert meg fordi de (og jeg) ikke aksepterer Jesus som Messias. Mulig han var en type frelser likevel, men ikke den Messias som Bibelen forutsier. Han oppfylte ikke noe av dette.
    Eller skal man si som jeg så her om dagen: Man MISTER ikke venner, man ser bare hvem som er venner o hvem som ikke er det. …. Eller?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: