Dobbeltmoralisme lenge leve
Skrevet av Joakim Knudsen
http://knudsen1984.wordpress.com/
Andre innlegg skrevet av Joakim Knudsen: Hvorfor trenger vi kirke?
Jeg tror ikke på Bibelens ord, om Gud og alle Jesu mirakler. For meg er
ikke Bibelen mer enn en bok med fortellinger, gode fortellinger. Men jeg
tror på en høyere makt, en makt man godt kan kalle for Gud, kun for å ha
noe å kalle denne makten.Hvorfor tror jeg ikke på Bibelens ord har mange
spurt om, som syns det er litt rart at jeg samtidig tror på en høyere
makt. Grunnen, eller grunnene til at jeg ikke tror på Bibelen er ikke så
veldig kompliserte. Bibelen sier seg selv imot, og er
dobbelmoralistisk, det syns i alle fall jeg.
For i Bibelen står det at Gud elsker alle sine barn, og tilgir alle sine
barns synder, og etter hva jeg har lært, er det oss mennesker som er Guds
barn. Men det står også i Bibelen at homoseksualitet et en synd, en
utigivelig synd, og med det vil mennesker som meg bli dømt til evig
fortapelse. Og det er der jeg ikke lenger klarer å støtte meg til
kristendommen, for hvorfor skal jeg støtte og tro på en religion som
dømmer meg til evig fortapelse, kun fordi jeg er homofil. Min legning er
ikke valgt, det er noe jeg ble født med og senere i livet oppdaget at jeg
var. De menneskene som påstår at homofili er valgfritt, vet virkelig ikke
hva de snakker om. For hadde homofili vært valgtfritt, tror jeg veldig
mange homofile hadde valgt å være heterofile, for livene dere hadde blitt
mye enklere på den måten.
Gud elsker meg, fordi jeg er et av hans barn, men samtidig dømmer han meg
til evig fortapelse, kun fordi jeg er homofil. Drapsmenn, overgripere,
prostituerte osv, vil bli tilgitt ved perleporten, men ikke jeg. Jeg får
ikke dette helt til å stemme, og dette gjør at jeg tar avstand fra
kirstendommen fullt og helt. Men jeg tror det finnes en Gud, ikke
nødvendigvis kristendommens svar på Gud.
januar 26, 2008 kl. 7:00 am
Hei Joakim, takk for et åpent og ærlig innlegg.
Jeg har lyst til å gi noen kommentarer til det du skrev som jeg håper kan være av interesse.
Det er en utbredt misforståelse at alle mennesker på denne jorden er Guds barn. Om du ser i Johannes evangelium kapittel 1.12, så vil du se at det er de som tar imot Jesus som er et Guds barn.
Om du så går til romerbrevet 3: 10-20, så vil du se at alle mennesker ( og da mener man her alle, uansett legning ) har syndet og trenger frelse. Gå så til romerbrevet 10:9, og Johannes ev.3:16, så vil du se hvordan alle mennesker kan få denne frelsen.
Så vil jeg gjerne be deg legge merke til en ting. Det står IKKE i disse versene at vi må forandre oss før vi blir frelst. Det står IKKE i disse versene at vi må tro rett, be rett, eller ha rett legning for å bli frelst. Frelsen er åpen for alle, uansett legning. Tenk etter på hva bibelen sier her, frelsen (altså muligheten til å bli et Guds barn ) er åpen for alle, uansett legning….er ikke det ganske fantastisk ? Du kan komme til Jesus akkurat slik du er, som en homofil og få frelse pg.a Jesu nåde og bli et Guds barn. Og da trenger du frelse først og fremst fordi du, som alle andre uansett legning, har brutt Guds lov. Det er INGENTING i bibelen som sier at du trenger frelse først og fremst fordi du er homofil.
Hva skjer når du da blir et Guds barn gjennom frelsen ? Iflg.Romerbrevet 5:1 og 5:5, så får du fred med Gud og du får Den Hellige Ånd. La meg få lov til å gjenta meg selv, dette kan alle få, UANSETT hvilken legning de har, så lenge de kommer til Jesus og søker denne frelsen. Og denne frelsen kan ALLE få pg.a synder som er felles for ALLE mennesker UANSETT legning. Tilgi meg for at jeg gjentar meg selv, men det er viktig å understreke det siste.
Så du kan m.a.o bli et Guds barn, ( iflg.bibelen, ikke iflg.hva kristne sier ) selvom du er homofil. Du har like stor tilgang på denne frelsen som en heterofil, fordi du og en heterofil person har en ting felles, begge to har brutt Guds lov og trenger like mye frelse.
Så spør du kanskje om jeg mener at homofili er synd. Jeg vet hva bibelen sier, og bibelen sier at homofili som legning er ikke synd. I motsetning til hva de fleste kristne sier, så er det ingen dekning i bibelen for å si at homofili er synd. Men homoseksuelle handlinger er synd, men se på det på denne måten: Bannskap, misunnelse, løgn og hat er også synd. Alle frelste mennesker synder, det bekreftes i 1.Johannes brev 1.8. Men om du leser litt videre, i 1.Johannes brev 1.9, så vil Jesus tilgi ALL synd også den synd som frelste mennesker begår om vi bekjenner vår synd for Han.
Så selvom du velger å bli frelst og bli et Guds barn, så vil du fortsette å synde. Men det vil også alle heterofile barn av Gud. Så du stiller likt som et homofilt Guds barn med alle heterofile Guds barn så lenge du også bekjenner dine synder for Han, og du får like stor tilgang på nåden som alle heterofile Guds barn.
Vet ikke om dette var av interesse for deg Joakim, men hører gjerne fra deg igjen om det er noe du lurer på eller vil snakke videre om. Du er velkommen til å maile meg også om du foretrekker det. ( ornmyhre@hotmail.com )
januar 26, 2008 kl. 8:12 am
Det er så mye jeg ikke forstår. Også ting jeg ikke er enig med Gud om… jeg innrømmer det.
Men også i bibelen finner vi personligheter som ikke var enig med Gud, som ropte ut sine frustrasjoner.
Jeg opplever bibelen som en ærlig bok.
Knudsen skriver ” Drapsmenn, overgripere, prostituerte osv, vil bli tilgitt ved perleporten, men ikke jeg. Jeg får ikke dette helt til å stemme”
Men stemmer det da?
Du tror på en høyere makt. Tenk om nettopp dette er Gud. Han beskrives i bibelen, men jeg tror Gud er MER enn de som står skrevet der.
Jeg skal innrømme at jeg ikke finner grunnlag i bibelen for å leve ut som homofil. Likevel er jeg helt enig med Ørn i at frelsen også gjelder homofile, på lik linje med alle oss andre syndere.
Hva skal man da gjøre som homofil, om man ønsker å tro?
Dele sitt ærlige hjerte med Gud. Være den man er, og være åpen for at Han viser vei. Det gjelder både hetro- og homofile.
januar 26, 2008 kl. 8:47 am
Jeg fikk lyst til å prøve å dele noen tanker med dere om det siste spørsmålet du stiller Siw.
Om en frelst heterofil person lever ut sin seksualitet før ekteskapet, så begår vedkommende en like stor synd som en homofil frelst person som lever ut sin seksualitet før ekteskapet. M.a.o Så er det ingen av oss som har dekning i bibelen for å si at vi kan leve ut vår seksualitet før ekteskapet. Heterofile og homofile begår like store synder om vi lever ut vår seksualitet før ekteskapet.
Da tror jeg at om man er homofil og ønsker å tro, så kan det være en lur ting å gjøre følgende: Ta imot frelsen og bli et Guds barn, ikke fordi du er homofil, men fordi du har begått de samme syndene som heterofile.
Ta så en avgjørelse om å respektere Guds bud om at du ikke skal leve ut din seksualitet før du treffer den rette som du vil dele livet med. Bruk tiden frem til du treffer den rette med å bli kjent med Jesus, og Hans ord. For å bli kjent med et menneske, så må du tørre å være ærlig med det mennesket. Derfor så må du tørre å være ærlig med Jesus for å bli kjent med Han, la Han få se dine mørkeste sider og dine lyseste sider. La Han få ta del i dine dypeste daler og dine høyeste fjelltopper.
Mange heterofile kristne har tatt avgjørelsen om å leve i sølibat frem til vi treffer den rette. Det kan være mange av oss aldri kommer til å treffe den rette, og det kan være at mange av oss dermed aldri får levd ut vår seksualitet. Men jeg bruker denne tiden til å bli mere kjent med Jesus og gå vegen sammen med Han i tillit til at Han vil gi meg det jeg trenger for å leve et liv i sølibat om Han aldri har ment at jeg skal treffe en kvinne å bli gift med, eller Han vil lede meg til den rette kvinnen. Det er ikke altid så enkelt å leve slik, men det er da det er så godt å kunne være ærlig med Jesus og si til Han at jeg av og til savner veldig mye en kone. Og da opplever jeg hver gang hvordan jeg får den lille oppmuntringen som jeg trenger for å takle det savnet og gå videre på vegen i tillit til at Han vil lede meg til henne, eller gi meg det jeg trenger for å leve i sølibat resten av livet. Så selvom det er vanskelig av og til å leve uten å leve ut vår seksualitet, i påvente av den rette, så er det gjennomførbart fordi Jesus går ved vår side når vi er frelst.
Derfor så tror jeg at om man er homofil, og ønsker å tro, så skal man gjøre som heterofile kristne, å velge å vente med å leve ut sin seksualitet til man treffer den rette, også overlate til Herren å lede deg enten til den rette, eller til et liv uten å treffe den rette.
Fordi ingen av oss heterofile frelste mennesker har noen garantier fra Gud på at vi vil få anledning til å leve ut vår seksualitet innenfor et ekteskap. Men vi har garantier på at Herren vil gi oss det vi trenger for å leve et liv i påvente av et ekteskap.
januar 26, 2008 kl. 1:35 pm
Om jeg som homofil også kan bli frelst, har jeg blitt lært vranglære fra skolen. For jeg husker godt at kristendomslæreren min, understrekte at homofile kom til å bli dømt til evig fortapelse. Og der er mye av grunnen til at jeg ikke tror på Gud. Men om det alle dere sier her, så er det jo ikke tilfellet allikevel.
januar 26, 2008 kl. 3:13 pm
Til Joakim: Det er fantastisk, men det er virkelig så enkelt som Ørn Myhre og Siw skriver det. Gud setter ingen kriterier for at mennesker til å bli frelst. Glem det dine svovelpredikantlærere sa! Vi blir ikke ufrelst av å ha homoseksuell sex f.eks. Vi blir ufrelst den dagen vi sier nei takk til Gud, å ikke lenger vil ha en relasjon med Jesus. Den dagen vi gir avkall på troen.
Mange ikketroende forstår ikke dette og derfor er det mange fordommer i forhold til det å bli kristen. Men dette er jo ikke ikkekristnes feil, ,men kristnes feil, som må være HELT tydelige på at vi trenger ikke å gjøre noe som helst for fortjene å bli frelst. (Her synes jeg pastor Åge Åleskjær gjør en fantastisk jobb forresten. Han er pastor for Oslo Kristne Senter http://www.oks.no ). Sannheten er at ingen fortjener å bli frelst, for vi har alle gjort noe vondt. Frelsen er gratis, det er en gave. Det er så enkelt, og så radikalt. Å være kristen går ikke ut på å følge masse regler, men på en relasjon med Jesus. Det er der troslivet alltid må ha utgangspunkt.
januar 26, 2008 kl. 3:50 pm
Hei Joakim
Ja så enkelt er det. Trist å høre at du er blitt utsatt for den type forkynnelse tidligere, men det er ikke riktig det din kristendomslærer har fortalt deg.
januar 26, 2008 kl. 5:44 pm
Tydelig ikke, det kan jo få en til å revurdere sin egen tro.
januar 26, 2008 kl. 7:59 pm
Med så mange tolkninger og retninger nytter det ikke å bassere sin tro eller tvil på andres oppdagelser. Du må rett og slett finne din vei sammen med Gud. “Den som leter han finner” sa Jesus.
Gjennom Jeremia sier Gud “Når dere kaller på meg og kommer til meg med deres bønner, vil jeg høre på dere. Når dere søker meg, skal dere finne meg. Ja, søker dere meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier Herren.”
I Davids salmer står det “Herren er nær hos alle som kaller, hos alle som ærlig kaller på ham.”
Lykke til i din søken Joakim
januar 26, 2008 kl. 9:10 pm
Joakim
Det er trist når kristne ikke viser veien til frelse, men Jesus elsker alle mennesker, og det var derfor Jesus tok våres synd.
Vi trenger Jesus alle sammen.
I bibelen (lukas. 18) står det:
Lignelsen om fariseeren og tolleren
9 Til noen som stolte på at de selv var rettferdige og så ned på alle andre, fortalte Jesus denne lignelsen:
10 «To menn gikk opp til tempelet for å be. Den ene var fariseer og den andre toller. 11 Fariseeren stilte seg opp for seg selv og ba slik: ‘Gud, jeg takker deg for at jeg ikke er som andre mennesker, de som svindler, gjør urett og bryter ekteskapet, eller som den tolleren der. 12 Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener.’ 13 Tolleren sto langt unna og ville ikke engang løfte blikket mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: ‘Gud, vær meg synder nådig!’
14 Jeg sier dere: Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke. For hver den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.»
Til Gud må vi alle gjøre som tolleren gjorde. Vi må be om Hans nåde, og Gud gir villig av sin nåde.
Tror vi at vi kan komme til Gud uten Hans nåde, vil vi aldri komme til Gud.