Korset – stedet for død, eller noe mer?
Skrevet av red.
Det er noe jeg har tenkt på i det siste som det i grunn er rart over at jeg ikke har grublet over tidligere. Mennesker som ikke deler våre tanker, følelser og opplevelser, har en tendens til å se tingene diametralt motsatt. Dere har sikkert alle opplevd det, eller i minste fått en fornemmelse av at noen har tenkt sånn om noe dere fortalte. Noe som de bare var nødt å ta sterkt avstand fra. Den eneste grunnen var gjerne bare at det føltes så fjernt for dem, noe de ikke kjente seg igjen i. Kanskje var det andre årsaker. Hvem vet.
Jeg har erfart dette. Det har vært frustrerende. Ikke frustrerende som i provoserende, men det ga en følelse av oppgitthet. En lærer med tiden at en ikke kan styre andre mennesker. På den måten kan en kanskje få en ytterst vag fornemmelse av hvordan Gud må ha følt det da mennesket valgte en annen vei enn ham. Og fortsatt til stadighet gjør det, selv om Gud har gitt oss en ny sjanse gjennom sin sønn.
La meg forklare: Jeg har to onkler på morssiden. Den ene tar klart avstand fra kristendom, den andre er jeg mer usikker på. Uansett har begge onklene mine sagt til sin søster – min mor – at min bestefar sammen med sine kirkebekjente bare dyrker døden. For meg er dette noe spesielt å høre, mildt sagt, fordi de med dette kanskje mener å antyde at morfar bare dyrker et menneske som har dødd. Slutt.
Det er imidlertid viktig å legge til at jeg ikke for sikkert kan vite at det var dette onklene mine antydet. Kanskje de siktet til at de eldre bruker alt for mye tid på å besøke graver med forlatte legemer, eller i det hele tatt å tenke på de som har gått forbi det fysiske livet. Det kan godt hende. Uansett hva som egentlig var bakgrunnen for det de sa, var deres uttalelser tankevekkende. For er det ikke nettopp slik vi lett kan definere dem som har tatt i mot Jesus og dem som ikke har det? (om det er folk som holder på å ta i mot Jesus er jo selvsagt også gjenstand for diskusjon. Det er ihvertfall ikke opp til mennesket å definere hvem som er innenfor eller utenfor).
De som er hardbarket ikke-kristne, tror at korset og det som skjedde der handlet om døden til et menneske. Mørke. Intethet. The End.
De som derimot er kristne, tror at gjerningen på korset bestod av død og liv. På noen måter likt myten om det egyptiske fabeldyret fugl Fønix som dør for så å gjenoppstå.
Det er slående hvor motsatte syn vi mennesker kan ha på denne hendelsen. Det er derfor ikke rart med hver minste lille fillediskusjon som kan oppstå, når noe så grunnleggende – etter mitt syn- ikke kan enes om blant alle. Hadde ikke Jesus egentlig vært helt fullstendig gal om døden hans var forgjeves, og ikke brakte det liv og den frelse som han påstod?
Enes kan vel de fleste om at Jesus var en bra fyr. Attpåtil et menneske med mye visdom. Men er dèt en garanti for frelse?I så fall fører også islam mennesket til evigheten.
- Red
desember 29, 2007 kl. 5:18 pm
Hei
Ja, la oss si at islam også fører mennesket til evigheten… Hva er problemet med det?
Ellers vil jeg advare litt mot denne forestillingen om at Jesus enten hadde rett eller var gal og/eller ond. Det vi i virkeligheten måler, er ikke hva Jesus gjorde og sa, men hvordan vi forstår det han gjorde og sa.
Kristendommen kan utmerket godt ha misforstått store deler av Jesu tenkning, liv og gjerning uten at Jesus dermed må ha vært gal.
Ivar
desember 29, 2007 kl. 6:07 pm
Til Ivar: Sa jeg at det var noe problem om islam førte mennesket til frelse? Jeg konstaterte da bare vitterlig at om Jesu gjerning slik den er beskrevet i Bibelen er feil, så kan man likegodt f.eks kalle seg muslim og se på ham som bare en av profetene. Eller en kan se på ham som en alminnelig mann med mye fint å si. Osv.
Aspektet du tar med om at Bibelen kan ha gitt et feilaktig bilde av den historiske Jesus, er selvsagt noe jeg også kunne ha tatt med i innlegget, men poenget mitt med denne polariseringen mellom en “sinnsyk” Jesus og Jesus Kristus, var at det også viser det diametralt motsatte bildet mennesker kan ha av gjerningen på korset. For noen symboliserer det død til liv.For andre sees det bare på som død.
desember 29, 2007 kl. 6:14 pm
Nei, du sa ikke at det var et problem. Og spør du meg, må vi virkelig håpe at islam fører til frelse sammen med alle andre religioner. Alternativet er tragisk.
Du har selvsagt rett i at mennesker ser ulikt på betydningen av Jesu død. I tillegg er det også slik at mange ser ulikt på Jesu liv. Blant kristenfolk er det en tendens til å nedvurdere Jesus som handlende subjekt – det han tenkte, underviste og gjorde – til fordel for Jesus som objekt, altså som offerlam som passivt og forutbestemt fyller en tildelt rolle i en diger plan.
Jeg synes det er spennende å skyve tradisjonen til side for å få øye på Jesus som religiøst geni, en som ikke har fått replikkene utdelt av Gud, men som faktisk har tenkt tankene sine selv fra grunnen av.
desember 29, 2007 kl. 10:15 pm
Til Ivar: Du skriver alternativet er tragisk om vi går inn for at andre religioner ikke fører til frelse. Men hva om denne åndelige biten (veien til evigheten) ikke er helt sånn som vi tror? Ikke stygt ment men jeg føler at vi har en tendens til å forenkle denne biten,- det gjelder både kristnes og ikkekristnes tolkninger så det er sagt.
Hva om f.eks mennesker som har satt den uselviske kjærligheten høyt i livet her på jorden, uavhengig av hva de har trodd på (det de har trodd på og utøvet kan vel ha hatt sin innvirkning vel å merke) , treffer Jesus etter sin legemlige død? Bibelen nevner jo også, om jeg ikke er helt på viddene her, at de som IKKE har fått høre om Jesus (og da kan det sannelig diskuteres hva en legger i begrepet “høre om Jesus”),vil få en sjanse til å ta imot Gud.
Jeg tror Gud er rettferdig,så jeg tror alle vil få en rettferdig sjanse. Her synes jeg det er mye som kan filosoferes over og diskuteres, også innenfor den kristne tro.
Dette du skriver om det forskjellige synet på Jesus blant kristne, kanskje dèt kunne vært noe å skrive om på denne siden? Jeg vil gjerne høre mer hva du mener og det vil sikkert flere også. Men for all del: hvis du ikke vil,så har du jo kommentarfeltet til din disposisjon!
desember 30, 2007 kl. 10:02 am
Hei, Red
Du har helt rett i at vi forenkler. Antakelig må vi forenkle fordi “virkeligheten” både er over og utenfor det vi begriper. Derfor har vi bare bilder, symboler og ikoner å manøvrere etter.
Du sier at de som ikke har hørt evangeliet kanskje får møte Jesus etter døden. Hvis det er riktig, bør den kristne kirke straks slutte med misjon, siden sjansen for å bli frelst nok er større om man får møte Jesus i det hinsidige enn om man får møte en jordisk misjonær fra en vestlig, fremmed religion.
Jeg kommenterer gjerne på denne siden, men jeg har mer enn nok med å drifte min egen i tillegg til alt annet i denne jammerdal. Enn så lenge får det bli slik.
desember 30, 2007 kl. 1:46 pm
Til Teotao: Så sant som det er sagt. Forenkling er nødvendig. Jeg mener vel heller at vi ikke skal være for snare med å trekke konklusjoner på et så sensitivt tema. Men på samme tid så er jo Bibelen svært tydelig på at de som har tatt imot Jesus, har muligheten til å snakke om ham for andre (forutsatt at de vil høre om det selvsagt), sånn at det mener jeg ikke at vi skal si er feil.
Men du peker på dette med en misjonær fra en “vestlig,fremmed religion”. Beklager om du føler at jeg pirker nå, men jeg “må” bare kommentere det
Kristendommen er jo langt ifra vestlig i sitt opphav, men dette er du jo klar over. Kristendommen er jo ikke etnisk basert eller geografisk anlagt. Alle er like mye verdt i Kristus.
Men det er helt klart et problem at misjonærer fra vesten i alt for stor grad har prakket på f.eks afrikanere med en vestlig livsstil. Jeg tenker at det er svært viktig at mennesker i de ulike landene og byeene skal få beholde sin kultur, og fremst av alt kanskje, sitt språk. Derfor er det viktig (og dette har faktisk blitt prioritert kraftig de siste årene om jeg har forstått riktig), at Bibelen blir oversatt til språket til de folkegruppene evangeliet blir presentert for.
Jeg tror misjon er en viktig oppgave vi har fått fra Gud. Når Gud får virke gjennom mennesker tror jeg det hender mye godt. Så det er ikke forgjeves. Men utover dette skal man jommen meg være forsiktig med å dømme hvem som er “innenfor” eller “utenfor” evigheten. Det er jo opp til Gud og bare Gud. Kanskje vil man bli sjokkert over hvem som havner hvor? Vi har ofte lett for å sette mennesker inn i kategorier, men vi er jo alle individer med ansvar for oss selv. Et menneske mange har sett ned på i denne verden, kan være et kjært barn i Guds øyne f.eks.